10.6.10

TAHALLUF SIYASI PAS MENGORAK LEBIH PERUBAHAN MASSA


KOTA BHARU, 10 JUN - MURSYIDUL AM PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan tanpa Islam yang diperjuangan PAS umpama badan tanpa jasad dan perjuangan yang dipacu oleh PAS ini telah dimulakan oleh Nabi-nabi dan Rasul-rasul terdahulu dan PAS bergerak hari ini hanya sebagai mata rantai dalam memperjuangan Islam di Malaysia.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan secara serentak Muktamar sayap Pemuda, Ulama dan Muslimat di Putik, Pangkalan Chepa malam tadi.

Perjuangan pahit manis dalam perjuangan ini, tegasnya, menjadi khazanah parti yang tiada nilainya. PAS pernah bertanding seorang diri, bergabung dengan BN dan Semangat 46. Kini bergabung dengan PKR dan DAP. Namun penyertaan ke dalam BN ibarat perangkap yang sengaja dipasang untuk menjatuhkan PAS.

"PAS hampir-hampir ranap setelah ditendang oleh BN dari komponen itu. Penyertaan PAS ke dalam BN telah memberi pukulan teruk kepada parti Islam terbesar di Malaysia ini. PAS berpecah empat. Hinggalah PAS muncul dengan imej baru yang lebih mantap, "kepimpinan ulama" awal tahun 1980-an bagi menarik semula keyakinan rakyat terhadapnya," ujarnya.
setelah itu katanya, PAS bergabung dan mengadakan tahaluf siasi dengan Semangat 46 pada tahun 1990 dan hasilnya, Kelantan jatuh ke tangan PAS. Kemudian bergabung dengan Barisan Alternatif - PKN dan DAP, banyak kerusi yang dimenangi dan pada pilihan raya umum 1999, PAS berjaya membentuk kerajaan di Terengganu.

"Tahaluf siasi diteruskan bersama Pakatan Rakyat, dulunya Barisan Alternatif pada pilihan raya umum ke-12 yang lalu. Maka rakyat memberi sokongan padu hingga Pakatan memerintah Selangor, Perak, Kedah dan Pulau Pinang," ujarnya lagi.



Related Posts with Thumbnails

Lagu Jabatan Amal

Template Design by SkinCorner